
به گزارش خبرنگار سراج24، هنوز از یادها نرفته است که سال ها از پرژه ای که به نام آزاد راه تهران- شمال کلید خورد می گزد اما هنوز هم به نظر نمی رسدپرونده آزاد راه تهران –شمال به نظر می رسد به این زودی ها بسته نخواهد شد.هر چند مطالعات آزاد راه تهران - شمال به پیش از انقلاب برمیگردد اما آغاز عملیات اجرایی این آزاد راه در سال ۷۵ کلید خورده است که تاکنون بیش از 16 سال از آن زمان میگذرد و ۹ وزیر و سرپرست وزارت راه و ترابری و راه و شهرسازی درگیر آن بودهاند.
دولت دوم سازندگی، دو دوره دولت اصلاحات و دو دوره دولت محمود احمدی نژاد و اکنون دولت روحانی دولتهایی هستند که با مشکلات فراوان این طرح تاریخی دست و پنجه نرم کردهاند.
در طول این سالها از رئیس دولت گرفته تا وزرای راه وعدههای گوناگونی برای اتمام و افتتاح آن اعلام کردهاند که از همه پررنگتر در دولتهای نهم و دهم اتفاق افتاد که وعده افتتاح قریب الوقوع آن داده شد. اما هیچ یک از این وعدهها باعث نشد تا این آزاد راه به طور کامل به مرحله بهرهبرداری برسد.
در حالی که این پروژه تاکنون پیشرفت چندانی نداشته است و تنها قطعه 4 در محدوده مرزن آباد تا چالوس پیش از عید سال گذشته به افتتاح رسید که هنوز هم در فواصل خاصی بسته میشود، حالا عباس آخوندی از تکمیل و افتتاح قطعه اول این آزادراه تا 2 سال دیگر خبر داده است.
در واقع در زمان افتتاح این پروژه، وزارت راه و شهرسازی دولت دهم تاکید زیادی بر افتتاح این قطعه داشت اما پیمانکار اعلام کرده بود این پروژه به اتمام نرسیده است و آماده بهره برداری نیست؛ به همین جهت در زمان افتتاح اختلافات زیادی میان وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مستضعفان بوجود آمده بود.
از سوی دیگر، قطعه یک این آزادراه از کن تا شهرستانک هم هنوز در مرحله ساخت قرار دارد که البته دولت دهم قول افتتاح این قطعه را تاپایان سال 91 داده بود اما مشکلات عمرانی پروژه و مسایلی که در تامین اعتبار آن بوجود آمد در نهایت منجر به این شد که هنوز هم این قطعه به بهره برداری نرسد.
به این ترتیب است که انگار پروژه آزادراه تهران- شمال ارثیه ای است که باید به صورت زنجیروار از یک دولت به دولت دیگر منتقل شود و در میان ادعاهای دولت ها همچنان ناتمام باقی بماند.
ضد و نقیض های وزیر راه درباره آزاد راه
هر چند عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم هم همین چندی پیش گفته بود که در دوران مدیریتش این پروژه به سرانجام خواهد رسید اما حالا گفته چنین پروژه ای را به سرمایه گذار معرفی نخواهد کرد!
وزیر راه در آذر ماه سال گذشته،اعلام کرده بود: ساخت قطعات دو و سه این آزادراه چهار قطعهای هنوز شروع نشده و قرارداد آن نیز منعقد نشده است و تا زمانی که تکلیف کل پروژه از جهت فنی و حقوقی با بنیاد مستضعفان و دولت روشن نشود اساسا شروع کردن فاز دوم و سوم تعمیق مشکل خواهد بود.
بعد از آن هم آخوندی با اشاره به اینکه آزادراه تهران - شمال با توجه به گران قیمت بودن آن سه دوره حیات داشته است که امروز برای بار سوم این پروژه با رستاخیز جدید مواجه شده است، توضیح داده: این پروژه چهار قطعه دارد که قطعه اول به طول 32 کیلومتر موجب کاهش بیش از 60 کیلومتر از مسیر میشود و بیشترین صرفه جویی در مصرف انرژی را در پی دارد. این قطعه در حال حاضر بیش از 47 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر لزوم برنامه ریزی برای ساخت قطعات دو و سه اظهار کرد: افزایش ظرفیت جاده چالوس مورد نیاز منطقه است و این برنامه همزمان با عملیات ساخت آزادراه اجرایی میشود.
وی افزود: قطعه چهار آزادراه تهران - شمال که در دولت قبل با اصرار زیر بار ترافیک رفته است، 93 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که باید برای تکمیل آسفالت، خروجیها و ایمنسازی آن اقدام لازم صورت گیرد و انجام کامل این پروژه در دستور کار قرار دارد.
حالا اما آقای وزیر می گوید قصد ندارد چنین پروژهای را به سرمایهگذاران خارجی معرفی کند و درباره آن رسما اعلام کرده: آزادراه تهران- شمال، کج متولد شده است و پروژههایی که اینچنین باشند، چندین دولت را به خود مشغول میکنند و ما هم به دنبال این نیستیم که پروژههای بیمعنی را در صحنههای بینالمللی مطرح کنیم. !
با این حال وزیر راه و شهرسازی از ١٢١ طرح و پروژه حمل و نقلی به ارزش ٢٥ میلیارد یورو خبر میدهد که قرار است در همایش سرمایهگذاری حمل و نقلی که در هفته دوم مهر ماه برگزار میشود، به سرمایهگذاران خارجی معرفی شود اما آزادراه تهران- شمال جزو این پروژهها نیست.
عباس آخوندی که برای اطلاعرسانی بیشتر در مورد این همایش به جمع خبرنگاران آمده بود، گفته: فصل جدیدی از نظم و امنیت منطقهای و جهانی با توافق ایران و گروه ١+٥ شروع خواهد شد، پس از سالها کشمکش جهان وضعیت ایران را پذیرفت و به قدرت منطقهای ایران ایمان آورد و الان با تفاهم بیشتر، نظم نوینی را در منطقه آغاز میکنیم. در این نظم، احترام متقابل و پذیرش حقوق ملتها، پایه و اساس کار خواهد بود، ما به عنوان یک قدرت منطقهای به حقوق ملت خود آگاه هستیم و مسوولیتهای ما برای ملت در جهت عمران و آبادانی مردم و ایجاد صلح و امنیت در کل منطقه و جهان است.
با این تفاسیر به نظر نمی رسد دولت یازدهم بتواند این پروژه را تکمیل کند این آزاد راه هم به وعده های اقتصادی نیمه تمام خواهد پیوست!